logo right GR 1

Επιλέξτε τη γλώσσα σας

 

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΙΣΤΟΡΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑΣ

 Mimes x office document icon ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ : Μεταπτυχιακά
ΕΞΑΜΗΝΟ : ΧΕΙΜ - 3ο ΕΞΑΜ
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ : Σεμινάριο
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ :  
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ :  
ΔΙΔΑΣΚΩΝ:  Ελένη Ανδριάκαινα
  ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ: ΝΕΟΤΕΡΗ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
ΚΩΔΙΚΟΣ 11M043  

Περιγραφή Μαθήματος

Η 1η θεματική ενότητα [ΘΕΩΡΙΕΣ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΥ. ΜΙΑ, ΔΥΟ … ΠΟΛΛΕΣ ΑΠΟΤΥΧΗΜΕΝΕΣ ΝΕΟΤΕΡΙΚΟΤΗΤΕΣ] αναφέρεται στις θεωρίες του εκσυγχρονισμού, και ειδικότερα στη θέση περί αποτυχημένων νεοτερικοτήτων. Τα υπό μελέτη κείμενα επιτρέπουν μια κριτική προσέγγιση των κυρίαρχων θεωριών του εκσυγχρονισμού (πολιτισμικός δυϊσμός - παρωχημένη/παραδοσιακή – μεταρρυθμιστική/ νεοτερική κουλτούρα], που αξιοποιήθηκαν στην Ελλάδα και την Αγγλία τη δεκαετία του ’80.

Η 2η θεματική ενότητα [ΜΕΤΑΜΟΝΤΕΡΝΑ ΠΡΟΚΛΗΣΗ. Η ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΘΕΤΙΚΙΣΜΟΥ] εξετάζει μια σειρά κειμένων για τη μεταμοντέρνα πρόκληση στην ιστοριογραφία τα οποία χαρακτηρίζονται από την κριτική τους απόσταση τόσο από τον ριζοσπαστικό μεταμοντέρνο σχετικισμό όσο και από τον αντικειμενισμό του θετικισμού. Τα υπό μελέτη κείμενα μας ξεναγούν επίσης στις αλλαγές που επήλθαν στο ακαδημαϊκό πεδίο όταν μελετητές προερχόμενοι από νέες κοινωνικές ομάδες (γυναίκες, χαμηλότερα κοινωνικά στρώματα, πρώην αποικιοκρατούμενες περιοχές κ.λπ.) μετατόπισαν το ενδιαφέρον από το ερώτημα τι είναι ιστορία στο για ποιόν γράφεται η ιστορία.

Η 3η θεματική ενότητα [ΔΗΜΟΣΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ. ΕΝΑ ΝΕΟ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ] αναφέρεται σε μια σημαντική εξέλιξη στην ιστορία της ιστοριογραφίας τις τελευταίες δεκαετίες - τη θεσμοποίηση ενός νέου ακαδημαϊκού πεδίου το οποίο υπόσχεται τον εκδημοκρατισμό της ιστορικής γνώσης, μετατοπίζει το ενδιαφέρον των ιστορικών από το παρελθόν στο παρόν, οραματίζεται μια νέα σχέση μεταξύ του πανεπιστημίου και της ευρύτερης κοινωνίας και θέτει ως προγραμματικό του στόχο τη δημιουργία μιας νέας ιστορικής κουλτούρας.

Σκοποί του μαθήματος

Να μελετήσουμε τα κείμενα της προτεινόμενης βιβλιογραφίας, να διερευνήσουμε τη σχέση θεωρίας και ιστοριογραφίας, να επισκεφτούμε ορισμένα σημαντικά γεγονότα στην ιστορία της ιστοριογραφίας, να εξασκήσουμε την κρίση μας, να μάθουμε να συζητούμε και να συμμετέχουμε στο παιχνίδι των ερωτήσεων-απαντήσεων, να παρασυρθούμε από τη γοητεία της ανάγνωσης και να δοκιμαστούμε από τις ευχάριστες δυσκολίες της γραφής.

Επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες που θα παρακολουθήσουν το μάθημα και θα μελετήσουν τα κείμενα της προτεινόμενης βιβλιογραφίας θα είναι σε θέση να προσεγγίσουν κατανοητικά τρείς σημαντικές στιγμές στην ιστορία των ανθρωπιστικών και κοινωνικών σπουδών: τη συμβολή αλλά και τα όρια των κυρίαρχων θεωριών του εκσυγχρονισμού για την προσέγγιση της μετάβασης από τις παραδοσιακές στις νεοτερικές κοινωνίες, τη συμβολή αλλά και τις μεταθεωρητικές αδυναμίες της μεταμοντέρνας πρόκλησης στην ιστοριογραφία, τις συζητήσεις για το νεοσύστατο πεδίο της δημόσιας ιστορίας και τις ανησυχίες των ιστορικών σήμερα.

Ενδεικτική Βιβλιογραφία

ΘΕΩΡΙΕΣ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΥ. ΜΙΑ, ΔΥΟ … ΠΟΛΛΕΣ ΑΠΟΤΥΧΗΜΕΝΕΣ ΝΕΟΤΕΡΙΚΟΤΗΤΕΣ

    Λέκκας, Π. Ο Τρίτος Δρόμος για το Εικοσιένα. Στο Κ. Σπανού - Δ. Σωτηρόπουλος Κουλτούρα, ιστορία, δημοκρατία. Παπαδόπουλος 2018.

     Lorenz, Chr. 'Won't you tell me, where have all the good times gone'? On the advantages and disadvantages of modernization theory for history. Rethinking History 10 (2), 2006, 171-200.

     Wiener, M. English Culture and the Decline of Industrial Spirit, 1850-1980. Cambridge Univ. Press 1981.

     Βούλγαρης, Γ. Ελλάδα: Μια χώρα παραδόξως νεωτερική. Πόλις 2019.

ΜΕΤΑΜΟΝΤΕΡΝΑ ΠΡΟΚΛΗΣΗ. Η ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΘΕΤΙΚΙΣΜΟΥ

Λιάκος, Α. Η Σουζάνα και οι Γέροι. Σε τι χρησιμεύει η θεωρία της ιστορίας; Ο Πολίτης 2007.

     Nanda, M. Against Social De(con)struction of Science: Cautionary Tales from the Third World, E. Meiksins Wood and J. Bellamy Foster (eds.) In Defense of History: Marxism and the Postmodern Agenda. NY: Monthly Review Press, 1997, pp. 74–96.

Fulbrook, M. Historical Theory, Routledge 2002.

    Lorenz, Chr. ‘You got your history, I got mine’. Some reflections on truth and objectivity in history, OZG – Austrian Journal of Historical Studies 1999, 10 (4), 563-584. 

ΔΗΜΟΣΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ. ΕΝΑ ΝΕΟ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ

      Gazi, Ef. Claiming History. Debating the Past in the Present. Historein 4, 2004, 5-16.

     Λιάκος, Α. Οι πόλεμοι της ιστορίας. Σημειώσεις επί του πεδίου. Στο Δ. Παπαδημητρίου – Σ. Σεφεριάδης, Σ. Αθέατες όψεις της ιστορίας. Ασίνη 2011.

Tosh, J. Why History Matters. Palgrave McMillan 2008.

      Liddington, J. What is Public History? Publics and Their Pasts, Meanings and Practices. Oral History 30 (1) 2002, 83-93.

      Noriet, S. The birth of a new discipline of the past? Public history in Italy. Ricerche Storiche XLVIII (3)  2019, 1-40.

Ηλ. Σελίδα μαθήματος

https://openeclass.panteion.gr/courses/TMB345/

                   

    

Πιστοποιήσεις

Ruth Benedict

sertif

 

Πολιτική & Οδηγίες

Εικόνες

Επικοινωνήστε

Στοιχεία Επικοινωνίας

Τηλ.: +30 210 920 1386, +30 210 920 1043
Email: polhist'@'panteion.gr

Τοποθεσία

Λεωφ. Συγγρού 136, 176 71 Καλλιθέα