Το μάθημα στοχεύει στην εξοικείωση με τις δυσκολίες που παρουσιάζονται στην έρευνα ζητημάτων ιστορικής ετερότητας στα Βαλκάνια και την Ελλάδα. Mε αφορμή συγκεκριμένες περιπτώσεις γλωσσικών ομάδων, εθνικών μειονοτήτων κλπ, εξετάζονται ζητήματα όπως: τα νομικά κείμενα (διεθνείς συμβάσεις, νόμοι, εγκύκλιοι) και οι δικαστικές αποφάσεις ως πηγές, το πρόβλημα των αριθμών και της απεικόνισης των μειονοτικών ομάδων, η συσχέτιση αρχείων γειτονικών κρατών, τα αρχεία των «Μεγάλων Δυνάμεων», τα αρχεία της ελληνικής διοίκησης (ΙΑΥΕ κλπ). Η ετερότητα παρουσιάζει σημαντικές διαφορές στην αρχειακή διερεύνηση και αξιολόγηση σε σχέση με μια άλλη «τυπική» έρευνα, καθώς και, συχνά, έλλειψη γραπτών πηγών. Στο μάθημα γίνεται μια προσπάθεια να εξοικειωθεί ο ερευνητής με αυτές τις δυσκολίες και τους τρόπους αντιμετώπισής τους. Ακόμη, γίνεται προσπάθεια κατανόησης των πηγών με τη βοήθεια της κοινωνιολογίας, της ανθρωπολογίας, της κοινωνιογλωσσολογίας και της εθνομουσικολογίας. Και τούτο γιατί μας βοηθούν να ερμηνεύσουμε από μια διπλωματική έκθεση μέχρι το ρεπερτόριο ενός πανηγυριού. Ειδικότερα, επιχειρείται η ανάγνωση και αποκωδικοποίηση των εκφερομένων λόγων που έχουν ενσωματωθεί στην κυρίαρχη αφήγηση, αλλά και της αποσιώπησης και απόκρυψης που διαπερνά τις σχετικές πηγές και μαρτυρίες.
|