Νεότερη βαλκανική ιστορία ΙΙ - Ιμπεριαλισμός και Πόλεμος (1878-1923)

 Mimes x office document icon ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ : Προπτυχιακά
ΕΞΑΜΗΝΟ : ΕΑΡ - Α' ΕΤΟΣ, Β' ΕΤΟΣ
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ : Μάθημα
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ : ΥΕ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ : 3
ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Α. Λυμπεράτος
   
ΚΩΔΙΚΟΣ 110478  

Περιγραφή ― Τo μάθημα εισάγει τους φοιτητές στην νεότερη βαλκανική ιστορία και παρακολουθεί τις πολιτικές, γεωπολιτικές, κοινωνικο-οικονομικές και ιδεολογικές εξελίξεις στην ιστορία της περιοχής και των λαών της από την ύστερη οθωμανική περίοδfο (18ος αιώνας) ως την Ανατολική Κρίση του 1875-1878 και το Συνέδριο του Βερολίνου (1878). Οι διαλέξεις συνοδεύονται από προβολή εποπτικού υλικού (χάρτες, φωτογραφίες, βίντεο κ.α.) και κειμένων (πηγών), τα οποία γίνονται αντικείμενο συζήτησης και σχολιασμού και είναι προσβάσιμα για μελέτη στην ιστοσελίδα του μαθήματος (e-class).

Σκοποί-Μαθησιακά αποτελέσματα ― Στόχος του μαθήματος είναι οι φοιτητές να αποκτήσουν επαρκή γνώση του χώρου των Βαλκανίων και των βασικών ιστορικών γεγονότων και διεργασιών (κοινωνικο-οικονομικών, γεωπολιτικών, πολιτικών και ιδεολογικων) που εκτυλίσσονται στην περιοχή κατά την περίοδο της μετάβασής της από την οθωμανική αυτοκρατορία στον σχηματισμό των πρώτων βαλκανικών εθνικών-κρατών. Μέσα από την αναλυτική εξέταση των εξελίξεων σε άλλες περιοχές των Βαλκανίων, οι φοιτητές αποκτούν τη δυνατότητα να εγγράψουν την ελληνική ιστορία στο ευρύτερο οθωμανικό, βαλκανικό και διεθνές πλαίσιο και να αναπτύξουν τον προβληματισμό τους για τις παράλληλες διεργασίες και τις ιδιαιτερότητες στην ιστορική εξέλιξη των λαών και των κρατών της περιοχής, καθώς και για τις μεταξύ τους σχέσεις. Τέλος, οι φοιτητές εξοικειώνονται με τις διάφορες ιστοριογραφικές προσεγγίσεις και αναπτύσσουν ευαισθησία και κριτική στάση έναντι των ιδεολογικών χρήσεων της ιστορίας που κυριαρχούν στο εν λόγω ιστοριογραφικό πεδίο.

Βιβλιογραφία ― Jelavich, Barbara, Ιστορία των Βαλκανίων, Τ. Ι, Αθήνα: Πολύτροπον, 2006.

Mazower, Mark, Τα Βαλκάνια, Αθήνα: Πατάκης, 2003.

Pavlowitch, Stevan, Ιστορία των βαλκανίων 1804-1945, Θεσσαλονίκη: Βάνιας, 2005.

Stavrianos, Leften Stavros, Τα βαλκάνια από το 1453 και μετά, Θεσσαλονίκη: Βάνιας,

2007.

Todorova Maria, Βαλκάνια. Η δυτική φαντασίωση, Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο, 2005.

Αξιολόγηση ― Οι φοιτητές αξιολογούνται κυρίως μέσα από γραπτή εξέταση στην οποία καλούνται να απαντήσουν σε ερωτήσεις ανάπτυξης δοκιμίων και δευτερευόντως (ενισχυτικά), από απαντήσεις σε σύντομα τέστ πολλαπλής επιλογής που δίνονται στο τέλος της κάθε συνεδρίας και αξιολογούν τον βαθμό της προσοχής και κατανόησης της διδασκαλίας.

Ηλ. σελίδα μαθήματος ― Ιστοσελίδα του μαθήματος (e-class).