Τα Βαλκάνια μεταξύ δύο πολέμων (1918 - 1939)

 Mimes x office document icon ΠΣ : Προπτυχιακά
ΕΞΑΜΗΝΟ : ΧΕΙΜ - Γ' ΕΤΟΣ, Δ' ΕΤΟΣ
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ : Μάθημα
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ : ΕΕ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ : 3
ΔΙΔΑΣΚΩΝ:  Ανδρέας Λυμπεράτος
   
ΚΩΔΙΚΟΣ 110538  

Περιγραφή ― Η πολεμική δεκαετία του 1910 οδήγησε στην κατάρρευση των ηπειρωτικών ευρωπαϊκών αυτοκρατοριών και διαμόρφωσε εν πολλοίς τον χάρτη των Βαλκανίων για την περίοδο του σύντομου εικοστού αιώνα (1918-1989). Τα παλαιά και νέα κράτη της περιοχής βρέθηκαν αντιμέτωπα με οξύτατα κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα και αποπειράθηκαν να ανασυγκροτήσουν τις δομές και τις λειτουργίες τους και να εμπεδώσουν την κυριαρχία τους μέσα σε ένα ασταθές διεθνές πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον. Με τη ματιά στραμμένη στους οικονομικό-κοινωνικούς και ιδεολογικο-πολιτικούς μετασχηματισμούς, το μάθημα θα επιχειρήσει να προσπελάσει την πορεία των βαλκανικών κοινωνιών και κρατών από τα χρόνια της ανασυγκρότησης μετά τον Α΄ΠΠ ως τα χρόνια της οικονομικής κρίσης, της κοινωνικής πόλωσης και της σταδιακής ολίσθησης στον μοναρχοφασισμό, εγγράφοντας παράλληλα την ελληνική ιστορία του μεσοπολέμου στο ευρύτερο βαλκανικό και ευρωπαϊκό πλαίσιό της. Οι διαλέξεις συνοδεύονται από προβολή εποπτικού υλικού (χάρτες, φωτογραφίες, βίντεο κ.α.) και κειμένων (πηγών), τα οποία γίνονται αντικείμενο συζήτησης και σχολιασμού και είναι προσβάσιμα για μελέτη στην ιστοσελίδα του μαθήματος (e-class).

Σκοποί-Μαθησιακά αποτελέσματα ― Στόχος του μαθήματος είναι οι φοιτητές να αποκτήσουν κατ΄ αρχήν επαρκή γνώση των βασικών ιστορικών γεγονότων και διεργασιών (κοινωνικο-οικονομικών, γεωπολιτικών, πολιτικών και ιδεολογικων) που εκτυλίσσονται στην περιοχή των Βαλκανίων κατά τη διάρκεια του μεσοπολέμου. Μέσα από την αναλυτική εξέταση των εξελίξεων σε άλλες περιοχές των Βαλκανίων, οι φοιτητές αποκτούν παράλληλα τη δυνατότητα να εγγράψουν την ελληνική ιστορία στο ευρύτερο βαλκανικό και διεθνές πλαίσιο και να αναπτύξουν τον προβληματισμό τους για τις παράλληλες διεργασίες και τις ιδιαιτερότητες στην ιστορική εξέλιξη των λαών και των κρατών της περιοχής, καθώς και για τις μεταξύ τους σχέσεις. Τέλος, οι φοιτητές εξοικειώνονται με τις διάφορες ιστοριογραφικές προσεγγίσεις και αναπτύσσουν ευαισθησία και κριτική στάση έναντι των ιδεολογικών χρήσεων της ιστορίας που κυριαρχούν στο εν λόγω ιστοριογραφικό πεδίο.

Βιβλιογραφία ― Stavrianos, Leften Stavros, Τα βαλκάνια από το 1453 και μετά, Θεσσαλονίκη: Βάνιας,

Pavlowitch, Stevan, Ιστορία των βαλκανίων 1804-1945, Θεσσαλονίκη: Βάνιας, 2005.

Mazower, Mark, Τα Βαλκάνια, Αθήνα: Πατάκης, 2003.

Lampe John R. & Jackson Marvin R. Balkan Economic History, 1550–1950: From Imperial Borderlands to Developing Nations, Bloomington: Indiana University Press, 1982.

Berend Ivan T., Decades of Crisis. Central and Eastern Europe before World War II, Berkeley: University of of California Press, 1998.

Τρόποι αξιολόγησης ― Οι φοιτητές αξιολογούνται κυρίως μέσα από γραπτή εξέταση στην οποία καλούνται να απαντήσουν σε ερωτήσεις ανάπτυξης δοκιμίων και πολλαπλής επιλογής και δευτερευόντως (ενισχυτικά), από απαντήσεις σε ασκήσεις και σύντομα τέστ πολλαπλής επιλογής που δίνονται στο τέλος της κάθε συνεδρίας και αξιολογούν τον βαθμό της προσοχής και κατανόησης της διδασκαλίας.