Εκδοχές και κριτικές της κατηγορίας της προόδου

 Mimes x office document icon ΠΣ: Προπτυχιακό
ΕΞΑΜΗΝΟ : ΧΕΙΜ - Γ' ΕΤΟΣ, Δ' ΕΤΟΣ
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ : Μάθημα
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ : ΕΕ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ : 3
ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Γώργος Σωτηρόπουλος
   
ΚΩΔΙΚΟΣ 110522  

Περιγραφή ― Το μάθημα θα εξετάσει την ιστορική ανάπτυξη της έννοιας της «προόδου» σε μία από τις κεντρικές κατηγορίες πρόσληψης και ερμηνείας του κοινωνικού-ιστορικού πεδίου που αναδύθηκαν στη νεωτερική εποχή. Στην πορεία της ιστορικής αυτής εξέτασης θα καταγραφούν οι διάφορες εκδοχές που η έννοια αυτή της προόδου καλύπτει και οι κριτικές που έχουν αρθρωθεί.  Αρχικά, θα εστιάσουμε στις βασικότερες διατυπώσεις της προόδου, επιχειρώντας συγχρόνως να αναδείξουμε τις κοινωνικές, πολιτικές και πολιτισμικές συνθήκες που λειτούργησαν καταλυτικά στη διαμόρφωση και διάδοσή της. Εν συνεχεία, θα εξετάσουμε κάποιες σημαντικές κριτικές που διατυπώθηκαν από διαφορετικές πολιτικές κατευθύνσεις, υπογραμμίζοντας τον τρόπο που ενίοτε οι ίδιες οι κριτικές ενσωμάτωναν στοιχεία της έννοιας. Τέλος, έχοντας αναφερθεί στη σχετική εγκατάλειψη της για ένα σημαντικό διάστημα του 20ού αιώνα, θα σκιαγραφήσουμε τις προσπάθειες επαναφοράς της κατηγορίας, διερωτώμενοι για τη θεωρητική, πολιτική και αναλυτική της αξία σήμερα.

Μαθησιακά αποτελέσματα ― Με το πέρας του μαθήματος οι φοιτήτριες/τές αναμένεται να έχουν: εντρυφήσει στις διάφορες εκδοχές της «προόδου» και το πλούσιο περιεχόμενο της έννοιας.· εξοικειωθεί με το πλήθος των κριτικών που διατυπώθηκαν προς τη συγκεκριμένη κατηγορία, αξιολογώντας μέσω αυτών το ιστορικό βάθος και τη σημασία που αυτή προσέλαβε στη νεωτερική εποχή· εκτιμήσει την ιστορικότητα της κατηγορίας και τον τρόπο που η άρθρωση και πρόσληψη της συντελείται μέσα σε δεδομένες κοινωνικές, πολιτισμικές και πολιτικές συνθήκες· αποκτήσει τη δυνατότητα χρήσης της έννοιας ως εφαλτήριο για μία κριτική προσέγγιση της τρέχουσας ιστορικής συγκυρίας.

Βιβλιογραφία ― George Sorel, Οι Ψευδαισθήσεις της Προόδου, Εκδόσεις Γνώση: 1990.

Georg W.F. Hegel, Ο λόγος στην ιστορία, Μεταίχμιο: 2019.

Αξιολόγηση ― Το μάθημα θα βασιστεί σε έναν συνδυασμό διάλεξης και σεμιναρίου, αποσκοπώντας στην ενεργή συμμετοχή των φοιτητριών/τών. Τα μαθήματα θα συνοδεύονται από εκτενείς σημειώσεις με συμπληρωματική βιβλιογραφία. Πέρα από τις τελικές εξετάσεις, κάθε φοιτήτρια/τής θα έχει τη δυνατότητα να γράψει μία εργασία, η οποία θα προσμετρήσει ως μπόνους. Έτσι, θα προωθηθεί η καλλιέργεια δεξιοτήτων που είναι απαραίτητες για τη μελέτη της κοινωνικής και πολιτικής θεωρίας. Ο τελικός βαθμός θα υπολογίζεται ως εξής: Εξετάσεις: 80%·  Εργασία: 20%. (Σε περίπτωση μη συγγραφής εργασίας, ο βαθμός θα βασιστεί μόνο στις τελικές εξετάσεις.)

Θέματα εργασίας: 1. Αναλύστε και συγκρίνετε τη σχέση προόδου-επανάστασης στον Καντ και τον Χέγκελ. 2. Σε τι βαθμό ο Μαρξ διατυπώνει μια «ριζοσπαστική θεωρία προόδου»; 3. Ποιες είναι οι διαφορές μεταξύ αριστερών και δεξιών κριτικών της προόδου; 4. «Η έννοια της προόδου σήμερα έχει χάσει κάθε κριτική δύναμη» Συμφωνείτε με αυτή τη διαπίστωση; Αριθμός Λέξεων: 2.000 (ενδεικτικό). Καταληκτική ημερομηνία: Τελευταία βδομάδα εξαμήνου 

 

  

 

panteion KPE banner

panteion KENI banner

panteion ESP banner

erasmus banner

panteion ELKE banner

diaugeia

Επικοινωνία

+30 210 9201386,  +30 210 9201043

 Η Γραμματεία δέχεται κάθε ΤΡΙΤΗ

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
ώρα 10.00' – 13.00'   Λεωφ. Συγγρού 136, 176 71 Καλλιθέα