logo right GR 1

Επιλέξτε τη γλώσσα σας

Παγκόσμια μεταπολεμική ιστορία

 Mimes x office document icon ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ : Προπτυχιακά
ΕΞΑΜΗΝΟ : ΕΑΡ - Α' ΕΤΟΣ, Β' ΕΤΟΣ
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ : Μάθημα
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ : ΥΕ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ : 3
ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Λ. Βεντούρα
   
ΚΩΔΙΚΟΣ 110481  

Σύντομη εισαγωγική περιγραφή

Η ιστοριογραφία και η παγκόσμια ιστορία. Ζητήματα περιοδολόγησης. Συνοπτική εξέταση της παγκόσμιας ιστορίας από το 1492 και ύστερα.

Η λήξη του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, η ανοικοδόμηση, οι πρόσφυγες και η αποκατάστασή τους. Η οικονομική και πολιτική ισχύς των ΗΠΑ και η στρατιωτική ισχύς της ΕΣΣΔ. Ο ΟΗΕ και οι διεθνείς οργανισμοί. Δόγμα Τρούμαν και σχέδιο Μάρσαλ. Ο Ψυχρός Πόλεμος.

Δημιουργία του Ισραήλ και οι αραβο-ισραηλινές συγκρούσεις. Το Παλαιστινιακό ζήτημα. Επανάσταση στην Κίνα. Ο πόλεμος της Κορέας. Ο πόλεμος του Σουέζ. Επανάσταση στην Κούβα και η κρίση των πυραύλων. Πόλεμος του Βιετνάμ. Αμερικανικές επεμβάσεις στη Λατινική Αμερική. Σοβιετικές επεμβάσεις στην Ανατολική Ευρώπη και στο Αφγανιστάν. Ο πόλεμος της προπαγάνδας.

Κατάρρευση καθεστώτων στην Ανατολική Ευρώπη και την ΕΣΣΔ, οι συγκρούσεις και οι μετακινήσεις που προκλήθηκαν. Αλλαγές στον παγκόσμιο πολιτικό χάρτη.

Η ανεξαρτησία της Ινδίας και η διαίρεσή της. Η αποαποικιοποίηση στην Ασία και την Αφρική και η μεταποικιακή εποχή. Ο «Τρίτος Κόσμος» και το Κίνημα των Αδεσμεύτων.

Το Ιράν από την ανεξαρτησία στην Ισλαμική επανάσταση. Η Νότιος Αφρική και το apartheid. Οι φυλετικές διακρίσεις και το Κίνημα για τα δικαιώματα των Αφροαμερικανών. Η απόκλιση των οικονομιών στις χώρες του «Νότου». Η διαίρεση σε «Βορρά» και «Νότο». Η πολιτική χρήση των θρησκειών.

Αύξηση παραγωγής και τεχνολογία. Οικονομική ανάπτυξη στη Δύση. Κράτος πρόνοιας. Συνδικάτα. Πολιτικές και οικονομικές πορείες στη Δυτική και Ανατολική Ευρώπη.

Από τις Ευρωπαϊκές Οικονομικές Κοινότητες στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Πετρελαϊκή κρίση. Αποβιομηχάνιση. Ενίσχυση του τριτογενούς τομέα. Ανεργία. Η σημερινή κρίση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Δημογραφικές μεταβολές και μετακινήσεις πληθυσμών. Πόλεις και αστυφιλία. Νέες τεχνολογίες. Παγκοσμιοποίηση. Νεοφιλελευθερισμός. Παγκόσμιες ανισότητες.

Μετασχηματισμοί κοινωνικών τάξεων. Διευρυμένα μεσαία στρώματα. Εκδημοκρατισμός της εκπαίδευσης. Μαζική κατανάλωση. Ελεύθερος χρόνος. Δεκαετία του 1960. Κινήματα νέων. Οικολογικά κινήματα. Οικογένεια. Φεμινισμός. Έμφυλες σχέσεις. ΜΜΕ και μαζικός πολιτισμός.

Σκοποί μαθήματος

Εξοικείωση με το λεξιλόγιο, τις θεωρίες και μεθόδους της ιστορικής επιστήμης

Σύνδεση ιστορικών γεγονότων, διαδικασιών και φαινομένων με τις ιδιόμορφες χρονικά και τοπικά συνθήκες αλλά και με τα ευρύτερα περιφερειακά, εθνικά και παγκόσμια δεδομένα

Εντοπισμός ομοιοτήτων και διαφορών, αιτίων και αποτελεσμάτων, συνεχειών και αλλαγών

Σύγκριση και αξιολόγηση διαφορετικών προσεγγίσεων ιστορικών γεγονότων, διαδικασιών και φαινομένων και κατανόηση ότι κάθε ιστορική αφήγηση αποτελεί μία από τις πιθανές ιστορικές προσεγγίσεις

Επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Η απόκτηση γνώσεων για την παγκόσμια ιστορία μετά το 1945

Η κατανόηση και η ικανότητα ερμηνείας των σημαντικότερων μεταβολών και τάσεων στην παγκόσμια ιστορία μετά το 1945 

Η εξοικείωση με τις αλλεπάλληλες μεταβολές του παγκόσμιου πολιτικού χάρτη μετά το 1945

Η κατανόηση της αλληλεξάρτησης των παγκόσμιων, περιφερειακών, εθνικών και τοπικών δομών και εξελίξεων

Η βαθύτερη κατανόηση των σημερινών προβλημάτων και η δυνατότητα ανάλυσής τους μέσα στα ιστορικά τους συμφραζόμενα

Βιβιλιογραφία

- Hobsbawm Ε., Η εποχή των άκρων. Ο σύντομος εικοστός αιώνας 1914-1991, Αθήνα, Θεμέλιο, 1995.

- Mazower M., Σκοτεινή ήπειρος. Ο ευρωπαϊκός εικοστός αιώνας, Αθήνα, Αλεξάνδρεια, 2001.

- Judt T., Η Ευρώπη μετά τον πόλεμο, Αθήνα, Αλεξάνδρεια, 2012.

- Χατζηβασιλείου Ε., Εισαγωγή στην ιστορία του μεταπολεμικού κόσμου, Αθήνα, Πατάκης, 2001.

- Carter J., R. Warren, Forging the Modern World. A history, New York-Oxford, Oxford University Press, 2016.

- Goff R., W.G. Moss, J. Terry, J-H. Upshur, M. Schroeder, The Twentieth Century and Beyond: A Global History, McGraw-Hill; 7th ed., 2007.

Τρόποι αξιολόγησης

Γραπτές εξετάσεις στη λήξη του εξαμήνου με κριτική ανάπτυξη δύο θεμάτων από τα τρία που δίδονται.

Οι φοιτητές/τριες που επιθυμούν να εμβαθύνουν στο μάθημα μπορούν, μετά από συνεννόηση με τη διδάσκουσα, να εκπονήσουν εργασία, η οποία -εφόσον είναι προβιβάσιμη- θα ληφθεί υπόψη στην αξιολόγηση κατά 50%. 

  

 

Πιστοποιήσεις

Ruth Benedict

sertif

 

Πολιτική & Οδηγίες

Εικόνες

Επικοινωνήστε

Στοιχεία Επικοινωνίας

Τηλ.: +30 210 920 1386, +30 210 920 1043
Email: polhist'@'panteion.gr

Τοποθεσία

Λεωφ. Συγγρού 136, 176 71 Καλλιθέα