logo right GR 1

Επιλέξτε τη γλώσσα σας

Νεότερη και Σύγχρονη Ελληνική Ιστορία

 Mimes x office document icon ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ : Προπτυχιακά
ΕΞΑΜΗΝΟ : ΕΑΡ - Α΄ ΕΤΟΣ
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ : Μάθημα
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ : ΥΠ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ : 3
ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Λ. Μπαλτσιώτης
   
ΚΩΔΙΚΟΣ 110168  

Περιγραφή ― Το μάθημα είναι μια εισαγωγή στη νεότερη και σύγχρονη ελληνική ιστορία από την ίδρυση του ελληνικού κράτους (1830) έως την πτώση της απριλιανής δικτατορίας (1974). Βασικές θεματικές αποτελούν η συγκρότηση του ελληνικού έθνους-κράτους μετά τον αγώνα για την ανεξαρτησία (κόμματα, πολίτευμα, υποδομές), η εξέλιξη της ελληνικής κοινωνίας (ανάδυση αστικής και εν συνεχεία εργατικής τάξης) και οικονομίας (ναυτιλία, εκβιομηχάνιση, αγροτικός τομέας) καθώς και τα βασικά ιδεολογικά ρεύματα από τον 19ο στον 20ό αιώνα (Μεγάλη Ιδέα, η έννοια της ελληνικότητας κατά τον Μεσοπόλεμο, η εμφάνιση και εξάπλωση της μαρξιστικής σκέψης). Παρουσιάζονται επίσης οι πολιτικές και πολεμικές συγκρούσεις του 20ού αιώνα (Βαλκανικοί Πόλεμοι, Διχασμός, Μικρασιατική Καταστροφή, Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος, Εμφύλιος Πόλεμος, Δικτατορία των Συνταγματαρχών) και οι συνέπειές τους στη διαμόρφωση της σύγχρονης Ελλάδας. Το μάθημα περιλαμβάνει φροντιστήριο για την εξοικείωση των φοιτητών με την ιστορική μέθοδο και τις βασικές αρχές της ιστορικής επιστήμης.

 

Σκοποί ― Σκοπός του μαθήματος είναι οι οι φοιτητές/φοιτήτριες να αποκτήσουν ένα βασικό γνωστικό υπόβαθρο για την εξέλιξη της νεότερης και σύγχρονης ελληνικής ιστορίας (19ος-20ός αιώνας) και να τη συσχετίζουν με την ευρωπαϊκή, βαλκανική και παγκόσμια ιστορία.

Μαθησιακά αποτελέσματα ― Το μάθημα επιδιώκει οι φοιτητές/φοιτήτριες: Να αναπτύξουν κριτική ιστορική σκέψη σε σχέση με το παρελθόν ώστε να κατανοούν το παρόν. Να κατανοήσουν τις βασικές έννοιες της ιστορικής μεθόδου και να εξοικειωθούν με τα εργαλεία του ιστορικού. Να είναι σε θέση να επεξεργάζονται ιστορικές πηγές και να αναγνωρίζουν τις διαφορετικές οπτικές και ερμηνείες για τα ιστορικά γεγονότα. Να αναπτύξουν την ικανότητα να εντάσσουν φαινόμενα, διαδικασίες και γεγονότα στον ιστορικό χρόνο και χώρο. Να είναι σε θέση να τοποθετήσουν την ελληνική ιστορία στο βαλκανικό, ευρωπαϊκό και παγκόσμιο πλαίσιο.

Βιβλιογραφία ―Dakin, D., Η ενοποίηση της Ελλάδας, 1770-1923, ΜΙΕΤ, Αθήνα 1984.

Hering, G., Τα πολιτικά κόμματα στην Ελλάδα 1821-1936, ΜΙΕΤ, Αθήνα 2004.

Gallant, Th., Νεότερη Ελλάδα. Από τον Πόλεμο της Ανεξαρτησίας μέχρι τις μέρες μας, επιστ. επιμέλεια Δ. Λαμπροπούλου-Κ. Γαρδίκα, Αθήνα, Πεδίο, 2017.

Βερέμης, Θ. - Κολιόπουλος, Γ. (επιμ.), Ελλάς η σύγχρονη συνέχεια. Από το 1821 έως σήμερα, Καστανιώτης, Αθήνα 2006.

Δερτιλής, Γ.Β. – Κωστής, Κ. (επιμ.), Θέματα Νεοελληνικής Ιστορίας (18ος – 20ος αιώνας), Σάκκουλας, Αθήνα – Κομοτηνή 1991.

Κωστής Κ., Τα κακομαθημένα παιδιά της ιστορίας. Η διαμόρφωση του νεοελληινκού κράτους 18ος -21ος αιώνας, Αθήνα, Πόλις, 2013.

Λιάκος, Αντ. - Γαζή, Έφη (επιμ.), Η συγκρότηση του ελληνικού κράτους. Διεθνές πλαίσιο, εξουσία και πολιτική τον 19ο αιώνα, Νεφέλη, Αθήνα 2008.Παναγιωτόπουλος, Βασ. (επιμ.), Ιστορία του Νέου Ελληνισμού, 1770-2000, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2003.

Χατζηιωσήφ, Χρ. (επιμ.), Ιστορία της Ελλάδας του 20ου αιώνα, Βιβλιόραμα, Αθήνα, χ.χ.

Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα 1977, τ. ΙΓ΄-ΙΣΤ΄.

Αξιολόγηση ― Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται με γραπτή εξέταση στη διδαχθείσα ύλη, το περιεχόμενο της οποίας έχει αναρτηθεί στην κεντρική ιστοσελίδα του Τμήματος.

 

Ηλ. σελίδα μαθήματος ― Ηλεκτρονική τάξη (eclass). Διαθέσιμος φάκελος στην πλατφόρμα της βιβλιοθήκης του Παντείου Πανεπιστημίου «Πάνδημος». Ο φάκελος είναι εμπλουτισμένος με βιβλιογραφία,  σημειώσεις από τη διδασκαλία του μαθήματος και εξεταστικές θεματικές ενότητες οι οποίες λειτουργούν ως άξονες ανάγνωσης.

  

 

Πιστοποιήσεις

Ruth Benedict

sertif

 

Πολιτική & Οδηγίες

Εικόνες

Επικοινωνήστε

Στοιχεία Επικοινωνίας

Τηλ.: +30 210 920 1386, +30 210 920 1043
Email: polhist'@'panteion.gr

Τοποθεσία

Λεωφ. Συγγρού 136, 176 71 Καλλιθέα